Kan jij je een wereld zonder radio voorstellen? Wij niet! Sterker nog, we ademen radio. Overal staat de radio wel aan: thuis, in de auto en zelfs op de wekker! Dit is wellicht de reden waarom jouw bedrijf niet achter kan blijven met adverteren op de radio. Maar waar begin je en wat word je mediastrategie? Je leest het in deze blog, waar ook onze vrienden van Zuiver Media aan het woord komen.

Bedenk allereerst goed wat het doel is van je boodschap en neem dit als uitgangspunt als je een radiocommercial wilt laten maken. Gaat de radioreclame over een nieuw product, aanbieding of belangrijk moment? Of wellicht wil je je naamsbekendheid vergroten en vertrouwen wekken bij je huidige klantenkring door te adverteren op de radio.

wat word je boodschap

De inhoud van de radiospot moet (ongeacht je doelgroep) makkelijk te begrijpen zijn. Communiceer daarom één boodschap. Krachtige intro’s wekken interesse op bij de luisteraar en korte zinnen houden het begrijpelijk. Sluit af met een call to action! Oké, tot zover de dingen die je waarschijnlijk al wist. Nu de echte inhoud: een radiocommercial laten je laten maken aan de hand van bepaalde kenmerken, namelijk: basis kenmerken (begrijpelijk, herkenbaar), rationele kenmerken (professioneel gemaakt, nuttige informatie) en emotionele kenmerken (originaliteit, roept het een warm gevoel op). Combineer deze drie factoren in je radiospotje en verhoog de likability! Zo weet je zeker dat je commercial gehoord wordt en het zin heeft om te adverteren op de radio.

Nico Slooff van Zuiver Media over de kracht van audio: “Doe je ogen dicht, beeld jezelf een prachtig strand in op een warm eiland. Als je dit hoort verplaatsen de meeste mensen zich naar het voor hen perfecte eiland met een hagelwit strand en wuivende palmbomen. Dit is de kracht van audio en dus ook van radio, anders dan met video stelt het de luisteraar in staat om de perfecte situatie in te beelden die voor hen van toepassing is. Uiteraard moet de associatie die je creëert wel passen bij je merk en product.”

bepaal je doelgroep

Het is even belangrijk als vanzelfsprekend om goed uit te zoeken aan wie je de radioreclame wilt laten horen. Koppel daar vervolgens het juiste radiostation aan. Hoe je dat doet? In samenwerking met Zuiver Media kunnen wij je voorzien van een uitgebreide doelgroep- en actuele zenderanalyse waarmee we je inzicht geven in je doelgroep, de zenderprestaties, zenderaandelen, luisterdichtheid en het bereik in jouw doelgroep.

voor (bijna) ieder mediabudget

Uiteraard is de keuze van het radiostation (deels) afhankelijk de kosten die je wilt maken met het uitzenden van je radioreclame. De kosten om te adverteren bij Radio 538 en NPO Radio 1 zijn vanzelfsprekend anders dan bijvoorbeeld Den Haag FM of Wild FM Hitradio. Eén ding is zeker; bij elke doelgroep en (bijna) ieder budget past een radiostation voor een succesvolle mediacampagne. Bij een kleiner budget moet je je wel afvragen of de impact wel groot genoeg is.

Nico Slooff vult aan: “Radio versterkt. Doordat radio vele luisterplaatsen en devices kent is het in staat om op veel manieren bij te dragen aan een mediacampagne. Op weg in de auto, wanneer je net langs de abri bent gereden komt de spot extra goed bij je binnen. Radio kan ook bijdragen aan online campagnes, meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat radio een positief effect heeft op het online zoekgedrag. De nieuwe mogelijkheden die online radio biedt maakt dat dit in de toekomst alleen maar beter zal worden.”

Er is dus geen ontkomen meer aan; je gaat de radio op! Besef wel dat de kwaliteit van radiocommercials de boodschap maakt of breekt. Het is daarom verstandig je radiocommercial door een professioneel bedrijf te laten maken. Laat dit nu al sinds 1997 in ons DNA zitten. Cue Creative helpt, (media)adviseert in samenwerking met Zuiver Media en produceert met liefde, zodat jij binnen no time op de radio te horen bent! We staan voor je klaar.