‘Welcome to Sensation’. Ben jij één van de honderdduizenden die een keer uit zijn dak is gegaan op dit dance-event? Dan kan je deze woorden dromen. De diepe, donkere stem die erbij hoort is van John Wells, een Amerikaanse ‘voice-over actor’. Wat veel mensen niet weten is dat hij zijn samenwerking met ID&T (van origine de organisatie achter Sensation) te danken heeft aan Cue Creative. Wij werkten al met hem en hebben zijn stem voorgesteld nadat de creatief directeur van Sensation op zoek was naar een geschikte ‘signature voice’ en bij Cue terecht kwam. Daarna kregen jaarlijks 50.000 dance liefhebbers van zijn fenomenale stem het startsein om los te gaan en zich te verliezen in de nacht. Based on a true story, zeggen ze dan in de film.

Het is een mooi voorbeeld van de kracht van geluid. Een belangrijke factor bij de audio nabewerking van je bedrijfsfilm, maar ook tijdens een evenement of bij de presentatie van een nieuw product. Het beeld van een storm die over het land raast wordt sterker als je de harde wind voelt loeien. Dat gezellige haardvuur hoort ook op tv een beetje te knetteren. Een beeld van een seventies discofeest met vette house of snoeiharde gitaren eronder gemonteerd zorgt voor verwarring en misschien wel een lachbui bij jou als kijker. Een tegenstrijdigheid die je ook bewust op kan zoeken in de audio-postproductie.

De juiste muziek en geluidseffecten maken de beleving nog sterker. Een ijzersterk voorbeeld uit de bioscoop: Trainspotting. Ewan McGregor rent door Edinburgh op de tonen van Lust for life van Iggy Pop. Ontdekt bij deel 1 én nog een keer gebruikt bij deel 2…. Als we kijken naar de Oscar nominaties voor Sound Editing (die bestaan!) zien we films als Dunkirk, the Shape of Water en Blade Runner 2049. Overigens won Dunkirk deze Oscar, net als die voor Sound Mixing.

Net zo bepalend voor de sfeer van je bedrijfsfilm, animatie of visuele presentatie is de spreker die je kiest. Een zwoele vrouw brengt een andere sfeer dan een keurige Wassenaarse dame, een zakelijke presentatie vraagt om een andere stem dan de trailer van een documentaire over de stad. Bij Cue Creative weten we hoe het moet: zo waren wij verantwoordelijk voor de audio nabewerking voor merken als Ziggo, KPN en H&M en geven we advies welke voice-over het beste past bij jouw bedrijfsfilm.

Ons recept: Durf creatief te denken. Maak concrete keuzes. Maar zorg ook dat het klopt. De juiste muziek, geluidseffecten, de geschikte voice-over, een sfeer die iedereen raakt. Gebruik het voor de interne communicatie om je boodschap echt duidelijk te maken of gebruik het juist om op te vallen.. desnoods die ene seconde. Cue Creative luistert naar jouw wensen en komt met het voorstel dat bij je past. We kunnen grasduinen in onze eigen omvangrijke database van stemmen, geluidseffecten en muziek. We kennen de trucjes, spelen graag met geluid. En als wij het niet in huis hebben, dan maken wij het gewoon.

Hoe sterk klinkt jouw bedrijf eigenlijk? Luister er eens bewust naar en neem contact met ons op. Samen vinden we het ‘Sensation-geluid’ voor jouw bedrijf, project of merk.