Je kunt het liken of niet: communicatie via webvideo content is de norm geworden. Door de komst van de smartphone zijn we razendsnel gewend geraakt aan deze manier van informatie over brengen: met je telefoon registreer je wat er gebeurd is, je stuurt het door via WhatsApp of post het op Facebook, Twitter of Instagram. Daar wordt het geliked en gedeeld, waardoor de informatie zich als een olievlek verspreid. Als ondernemer wil je daar natuurlijk op inspelen door een goede bedrijfsfilm te maken. Maar hoe doe je dat? Wij helpen je verder.

De opkomst van VR, AR en 360-graden video

‘Je kunt de huidige bedrijfsfilms niet meer vergelijken met die van jaren geleden’, vertelt Daan Aldus, een van de contentmakers bij Cue Creative. ‘Tot voor kort maakten we voornamelijk videoproducties waarbij je het hele bedrijf of een nieuw product in 3 minuten leerde kennen, nu draait het om het verhaal ergens achter en draag je de informatie op een andere manier over. Dat levert kortere filmpjes op, die mensen snel tussendoor even kunnen kijken. Snacken, wordt het ook wel genoemd. Je ziet dat er allerlei vormen ontstaan, waardoor je als bedrijf heel goed kunt kiezen wat je wilt communiceren en op wat voor manier. Ook toepassingen zoals virtual reality (VR), augmented reality (AR) en 360-graden video passen wij steeds vaker toe in onze projecten’.

Een bedrijfsvideo in 5 stappen

Stap 1 is simpel: je belt of mailt met Cue Creative. Wij hebben de ervaring en kennis om jouw idee te verwerken tot de film die jij in je hoofd hebt. En ook als je het nog niet precies weet helpen we je met het vormen van het idee. Dat doen we aan de hand van een eenvoudige checklist.

Wat is je boodschap? Wil je een nieuw product in de markt zetten of je klanten kennis laten maken met de mensen achter de schermen? Samen bepalen we wat de boodschap is waar je bedrijfsfilm om draait. In stap 2 krijg je ons advies: lengte, uitstraling, hoofdrolspelers en levensduur.

Na de boodschap komt de vorm. Stap 3 is de brainstorm. ‘Het leuke is dat er vaak in dat proces hele creatieve ideeën ontstaan’, vertelt Daan enthousiast. ‘Zo hadden we onlangs een opdrachtgever die een film wilde over een relatief droog onderwerp. Tijdens het gesprek bleek dat er een vader en zoon samen werkten bij die specifieke dienst. Het eindresultaat is een hele mooie film over vakmanschap, met een hoofdrol voor vader en zoon. Alle informatie zat er op een speelse en informele manier in verwerkt. Zo bedenk je met zijn allen een nieuwe verpakking waardoor de informatie veel beter tot zijn recht komt’, legt Daan uit.

Stap 4 is het script. In de vorm van een storyboard of draaiboek krijg je als opdrachtgever een duidelijk beeld van de film en de inhoud. Welke vragen worden er gesteld over het product wat je naar voren wilt brengen? Het antwoord vind je in het draaiboek. Welke elementen van je evenement mogen echt niet ontbreken? Het draaiboek is de leidraad voor de draaidag die er aan zit te komen.

Of het nou gaat om een bedrijfsvideo, promofilm of bewegende animatie; deze tips helpen je verder bij het maken van je eigen film

En actie! De receptioniste verschiet van kleur en jij als eigenaar moet opeens in het zwarte oog van de camera iets vertellen. Stap 5 is de laatste fase van het maken van je promotiefilm: het opnemen van de video. Er zijn camera’s, er is een beeldregisseur: er moet gedraaid worden! Wij helpen je om het er natuurlijk uit te laten zien, bewaken de inhoud en zorgen dat alle hoofdrolspelers zich op hun gemak voelen en van het scherm af spatten als echte sterren.

Op onze website en socials vind je heel verschillende voorbeelden ter inspiratie. En als je toch nog meer wilt weten, neem dan gewoon contact met ons op. Wij beantwoorden graag al je visuele vragen.