De podcast, ontstaan in 1980 en is anno 2019 populairder dan ooit. Het zal je vast niet ontgaan zijn. Dit succes is voor een groot deel te danken aan de toenemende on demand media consumptie. Kijk bijvoorbeeld naar Netflix, Spotify en alle terugkijk mogelijkheden die (Nederlandse) omroepen aanbieden. Buiten dat de podcast je kan vermaken of informeren, is ‘ie ook zeer geschikt als marketingtool.

SEO vriendelijk

Maar wat is er zo bijzonder aan deze zogenoemde radioshow die je altijd en overal kan beluisteren? Allereerst geeft de podcast de engagement (betrokkenheid) van een website een boost. In plaats van bezoekers (maximaal) een paar minuten te interesseren voor een nieuwsbericht, blijven ze tijdens het luisteren van een podcast veel langer aanwezig als bezoeker van de website. Dit is voor de Google ranking zeer gunstig en zorgt er dus voor dat je website veel hoger komt in de zoekresultaten. Leuk toch, zo’n podcastje… maar bewerkelijk.

Kies je concept

De beslissing is dus genomen; je gaat een podcast maken. Voor je begint met opnemen, moet je wel een aantal keuzes maken. Er zijn namelijk vele formats geschikt voor podcasts. Het voordeel is dat jij deze zelf kan bepalen. Ga je voor een interview of lees je je eigen column voor? De mogelijkheden zijn eindeloos. Stel jezelf dan ook de vragen; wie wil ik als luisteraar aan mij binden en sluit mijn format hierbij aan? Bovendien moet de content bij jouw bedrijf passen. Daarnaast moet je bepalen hoe vaak je de podcast wereldkundig wilt maken. Elke week of elke maand? Kies regelmaat zodat je fans écht aan je kan binden.

Persoonlijke band

Podcasts zijn dus goed voor je vindbaarheid (Search Engine Optimalisation) en er is meer voordeel: het zorgt voor een persoonlijke band tussen consument/opdrachtgever en organisatie. De opinie en expertise die je als bedrijf behandelt in een podcast, kan als verbindende factor dienen. De luisteraar leert hierdoor je persoonlijkheid, mening en cultuur kennen. Dit kan zowel positief als minder positief uitpakken. Maak daarom voor je begint de afweging of je jouw mening wil vertellen over controversiële onderwerpen.

Om actueel te blijven als bedrijf kan een podcast jouw bedrijf dus een enorme boost geven. Wil je meer informatie over het opnemen van een podcast of advies op technisch gebied? Bij Cue Creative helpen we je graag!