“Jij hebt écht een stem voor de radio!” Dat is altijd beter dan een gezicht voor de radio. Blijkbaar heb je dus iets speciaals ‘in je stem’. Je bent niet bekend met deze wereld en raakt toch enthousiast. Jouw stem in een reclame of tekenfilm, waar begin je?

Beschikken over een goede stem of, in het Engels, voice-over kun je niet leren. Het is ongrijpbaar; je hebt het of je hebt het niet. Dat klinkt een beetje flauw, maar niet iedereen is geboren als voice-over. Je moet ‘het gevoel’ leren beheersen. Noem dit de X-factor, een talent. Je stem moet een natuurlijke overtuigingskracht hebben voor de luisteraar. Deze overtuigingskracht kan in alles zitten: intonatie, dynamiek of uitspraak.

Boet Schouwink, voice-over, vult aan: “Wat mij betreft is leesvaardigheid de beslissende factor die uitmaakt of je wel of niet stem kunt worden. Een paar woorden in een tv-commercial kan je nog wel van buiten leren, maar wat als je een verhaal van 500 woorden moet inlezen…? Als je dan al struikelt over ‘gewone’ zinnen, wordt het heel lastig als de teksten gebrekkig uit het Engels zijn vertaald of gewoonweg nergens op slaan. Je kan er niet van uitgaan dat alle teksten die je onder ogen krijgt goed zijn.”

een reclamestem overtuigt

Hoe kun je je tone of voice ontwikkelen? Door te oefenen! Begin met korte teksten. Lange stukken tekst zijn voor later. Spreek vooral! Neem de ingesproken teksten op (dit kan al met je mobiel in een rustige omgeving) en probeer kritisch te zijn op jezelf. Klink je overtuigend en is het interessant om naar je stem te luisteren, dan ben je goed op weg. Maak de tekst eigen, probeer verschillende intonaties en tempo’s… probeer het allemaal. Hoe meer je met je eigen stemgeluid kan, hoe meer controle je krijgt over je unieke geluid. Het is net zingen. Niet voor iedereen weggelegd, alleen met oefenen kan je ver komen.

Roos de Kok, ook voice-over, beaamt dit: “Oefen! Dat kan naar mijn mening niet zonder een thuisstudio. Het hoeft niet direct super professioneel en kostbaar te zijn, maar een ruimte waarin je een mooi droog geluid kunt opnemen (ik begon in m’n gangkast) plus eenvoudige opnameapparatuur, dan kom je een heel eind.”

een voice-over spreekt efficiënt

Je hebt veel geoefend. Je bent zo ver. Met een eigen thuisstudio zit je klaar voor de eerste opdrachten. Misschien word je wel uitgenodigd in een van de vele studio’s die Nederland rijk is? Professioneel een tekst inspreken kan zeer uitdagend zijn. Verschillende klemtonen, intonaties, uitspraken, toonhoogtes en tempo’s kunnen de tekst heel anders over laten komen. Vraag daarom altijd duidelijk wat de opdrachtgever van je verwacht en houd hier rekening mee. Zo wordt de stem in een bedrijfsvideo of tekenfilm vaak getimed op de montage.

Eelco Wijninga, eigenaar van Cue Creative: “Een goede voice-over moet het gevoel van de tekst, de boodschap en de wensen van de klant vertalen van papier naar spraak. We zijn altijd op zoek naar nieuwe en talentvolle sprekers, dus stuur vooral je demo’s naar ons op. Graag wel via WeTransfer ;-).”