Welk filtertje gebruik jij het liefst?

Ze hebben namen als Clarendon of Gingham. De handige filters waar je bij Instagram je foto of video snel en makkelijk aan kan passen zodat ie opvalt en in het oog springt. Ook bij de filmpjes van het afzwemmen van de oudste of van je bezoek aan een evenement in Den Haag is het vrij gemakkelijk om al tijdens het monteren op je telefoon een filtertje toe te passen zodat de sfeer nog extra benadrukt wordt. Bij het laten maken van een bedrijfsvideo heb je het niet over een filter maar over kleurcorrectie of nabewerking.

Het valt op als het niet klopt

“Kleurcorrectie is als de kers op de taart’, legt video editor Daan Aldus uit. ‘Voor mij staat of valt een goede video met deze nabewerking. Je trekt het allemaal even recht, het zorgt ervoor dat de hele film dezelfde sfeer krijgt van begin tot eind en je geeft je bedrijfsfilm een eigen look. Het bestaat eigenlijk uit 2 aspecten: aan de ene kant heb je de daadwerkelijke correctie van de kleuren en aan de andere kant heb je colorgrading. Met grading kan je de hele sfeer van een video aanpassen. Dus als de klant een jaren ‘20 look of juist een hele futuristische look wil: niks is ons te gek.’

Ben cyaan blauw

Aan de ene kant kan je dus de algehele sfeer van een film aanpassen maar kleuren worden ook daadwerkelijk gecorrigeerd in deze laatste stap. Zodat het blauwe jasje binnen net zo blauw is als buiten. Ook om te voorkomen dat iemands gezicht opeens een stuk bleker of juist roder is geworden bij een ander shot en een andere belichting. ‘Tegelijkertijd heb je natuurlijk ook de situatie waarbij een bedrijf een hele duidelijke huisstijl met bijbehorende kleurcodes heeft’, vertelt Daan. ‘En dan zorgen we ervoor dat de achtergrond (Green Screen) het cyaan blauw van, Telecom aanbieder, Ben is en de fiets Magenta zoals in het logo van grotere broer T-Mobile. Ook dat doe je bij de postproductie voor beeld’.

Strakke kleurcorrectie zet de puntjes op de i

Bij Cue Creative gaat er geen productie zonder kleurcorrectie de deur uit, wij geloven dat zowel de beeld- als audionabewerking meerwaarde geeft aan elke film. Of eigenlijk moeten we het omdraaien: als de kleurcorrectie niet of niet goed is gedaan, dan valt het op. Vergelijk het met de kapper die de haren van je jasje borstelt voor je uit de stoel stapt of het hotelbed waar de strijkbout overheen is gegaan: met een strakke kleurcorrectie is je promofilm af en ziet het er allemaal net even beter uit. Ervaar hoe het is om je video strak te laten trekken door de professionals bij Cue Creative. Bel of mail voor een demonstratie!