+31638258536
Bel ons
info@cuecreative.nl
Stuur ons een e-mail

Over het laten maken van Sonic Branding of originele radiojingles en tunes (leestijd: 7 minuten)

Sinds mensenheugenis is geluid belangrijk in ons dagelijkse leven. In de oudheid om stamgenoten te waarschuwen voor gevaar. Pas veel later om sfeer, en emotie, te beïnvloeden met bijvoorbeeld muziekinstrumenten. Wil jij dat je gehoord wordt in onze dagelijks drukke wereld, dan is een uniek geluid doorslaggevend. Hieronder vind je praktische tips op basis van de ervaring van Cue Creative met het laten maken van Sonic Audio Branding en Custom Jingles (25+ jaren):

Briefing en offerte

Heb je al eens nagedacht hoe jouw merk klinkt? Met onze werkwijze gaan we samen voor een ijzersterke merkidentiteit. Dat doen we met Sonic Audio Branding en dat is jouw ‘brand identity’ in geluid (audio). Jouw briefing vormt de basis voor onze uiteindelijke offerte. In de briefing kan je onder meer rekening houden met de volgende punten:

  • Wie is je doelgroep en wat houdt ze bezig?
  • Welke merkassociatie wil je creëren met de kracht van audio?
  • Hoe zou dat kunnen klinken (aan de hand van best-practices)?

En natuurlijk kun je al nadenken over de manier waarop je jouw geluidslogo, jingle of signature tune wilt gaan inzetten. Van ringtone tot ondersteuning bij social media content en van het toevoegen van een krachtige voice-over tot de inzet bij radioreclame met radiocommercials.

onze werkwijze bij het laten maken sonic branding geluidslogo of gezongen jingle
jingles laten maken of een unieke herkenningsmelodie door Cue Creative

Analyze en het audio moodboard

De briefing omschrijft de doelen. De offerte maakt het formeel. Daarna gaan de creatieve krachten van Cue Creative hun werk doen. En dat proces onderbouwen we met een sterke analyze van het merk en diens concullega’s. Ben je op zoek naar herkenbaarheid bij een bestaande of nieuwe doelgroep? Of kies je voor een re-branding met de kracht van Sonic Branding? Een eenduidig antwoord op deze vragen geeft ons de ruimte om één (of meerdere) audio moodboards samen te stellen. In deze moodboards geven we concrete voorbeelden van de richting die we samen kiezen. De moodboards kunnen uit van alles bestaan.

De volgende onderdelen krijgen extra veel aandacht:

  • Herkenbaarheid en authenticiteit
  • Hoe spelen de voorbeelden in op emotie (en dus gedrag)?
  • Hoe sluit het aan op de bestaande of nieuwe merkbeleving?
  • Zijn de voorbeelden catchy, blijven ze ‘hangen’

De uitkomsten zijn soms voor de hand liggend en soms zeer verrassend. Daarom is het slim om met een team te werken aan het laten maken van je geluidslogo of jingle met Sonic Branding en muziekproductie. Zo werk je vanuit meerdere invalshoeken.

De creatie en correcties

De kracht van audio komt tot leven tijdens de creatie. En uiteraard is dat productieproces voorzien van meerdere correctiemomenten (feedback en bijstelling).

In het productieproces houden we rekening met:

  • De lengte van de tune, het geluidslogo of de radiojingle
  • De mix tussen ‘echte’ instrumenten en digitale mogelijkheden
  • Gaan we vocalisten (zang) of sprekers (voice-overs) toevoegen?
  • Hoe versterkt de sonic branding bestaande uitingen van het merk?

Bedenk goed dat muziek een universele taal is. En daar maken we handig gebruik van tijdens het componeren van je jingle of sound logo. Onze producties hoor je dan ook overal en op allerlei radio- en TV-stations. Van radiospot tot corporate video.

gezongen jingles en unieke sonic branding voor nederland
voice over opnemen of gezongen jingle laten maken het kan in Rotterdam

Presenteren en testen

Het is aan te raden om met een team, samen met Cue Creative, aan je nieuwe auditieve uitstraling te werken. Als de doelen bekend zijn en de mediaproductie heeft door ons plaatsgevonden is het tijd om jouw jinglepakket, bespoke-tune of pakkend geluidslogo te gaan presenteren.

Wat zijn de bevindingen? Hoe sluit het aan op je merk, radiostation of organisatie? Hoe klinkt jouw merk met de nieuwe jingle of Sonic Branding door ons geproduceerd, bijvoorbeeld…

  • Als een leider
  • De rol van de expert
  • Een betrouwbaar merk
  • Energiek en eigentijds
  • Of heel dienstbaar

Weeg de uitkomsten af tegen de briefing, de doelen en laat meerdere mensen luisteren. De uitkomsten bepalen of je op deze voet doorgaat of bijstelt.

Bijstellen of implementeren

Kies je voor bijstellen, maak dan de keuze welke onderdelen werken en welke niet. Blijf tussentijds testen in de toepasbaarheid van je identiteit in audio. Als het moment is gekomen je sonische uitstraling te gaan inzetten kan je per communicatiedoel bekijken waar het passend is. Een echte Return on Investment (ROI) is zo breed mogelijk inzetten. We geven je enkele voorbeelden waar je een jingle of geluidslogo allemaal voor kan gaan gebruiken:

  • Ondersteuning van je Brand Identity (net als een grafisch logo)
  • Versterking in promotionele uitingen, zoals commercials
  • Op sociale media of bij andere online (video-) toepassingen
  • Tijdens presentaties op beurzen (of op een salesmeeting)
  • Als ringtone en herkenbare tune in het telefoonsysteem

Geluid is één van onze zintuigen die bewust en onbewust emoties versterken. Een wereldwijde taal van herkenning.

sound logo of jingles laten maken het kan in Den Haag
professionele mediaproducent in Delft, Den Haag en Rotterdam

Library of bespoke (custom)

Bespaar niet op hoe je wilt klinken. En werk samen met een professional met kennis. Cue Creative is een allround mediaproducent met veel ervaring in de creatie van allerlei soorten video- en audioproducties. En met meer dan 25 jaar ervaring. Wij zijn gevestigd in Delft en werken voor de gehele wereld.

Is een op maat gemaakte tune of jingle te hoog gegrepen. Dan zijn er altijd nog voldoende opties met bestaande library en stock music. Deze kunnen we voorzien van een herkenbare voice-over of zelfs met extra geluidseffecten. Wat dacht je van een bestaand muziekwerk je eigen maken met herkenbare zang of een aanstekelijk fluitje.

Met ons kan je alle kanten op. Ook in onze hoogwaardige studio’s bestaande uit Neumann/Brauner Microfoons, Pro Tools en Ableton audio software, Neve 1073 en Focusrite pre-amps, PSI/APS Monitoring, Synthesizers van Roland, Yamaha, Korg of Dave Smith en lekker geluidsdicht voor de beste mixage.

Tot slot...

Samenwerken doen we met plezier. En aan de hand van onze ervaring van meer dan 25 jaar zijn dit handig tips om rekening mee te houden voor een succesvolle cocreatie bij Sonic Audio Branding, Jingle- en muziekproductie:

  • Geef het proces de tijd die het verdient en werk niet last minute
  • Volg je gevoel, maar laat je eigen (muzikale) smaak niet de richting bepalen
  • Werk in een team zodat meerdere invalshoeken ruimte krijgen
  • Zie het als een investering op de lange termijn
  • Bedenk vooraf hoelang die termijn mag zijn en wat de inzet is
  • Bespaar niet op kwaliteit; het inhuren van professionele zangers of muzikanten brengt elke productie naar een hoger niveau
  • Maak vooraf goede afspraken over termijn, uitkoop, inzet (bijvoorbeeld uitzendgebied), eigendomsrecht en houdbaarheid

Met deze aanbevelingen ben je goed op weg om je merkwaarde auditief naar een hoger niveau te tilllen, samen met Cue Creative. Dus informeer vandaag nog naar de mogelijkheden en maak vrijblijvend een afspraak in onze studio’s.