Vandaag vieren we 100 jaar radio. Of liever gezegd, 100 jaar programma’s op ‘het medium radio’. Radio is een begrip dat steeds meer onder lijkt te druk staan; “want wie luistert er nog werkelijk naar de radio?”. Ikke wel! Zeker, ik ken ook (jonge) mensen die er niet naar luisteren. Maar zeker ook die er nog steeds naar luisteren. Zij het onbewust in een andere vorm. Want zonder radio hadden veel vormen van online media nu niet bestaan en zag de popcultuur er ook totaal anders uit.

De kracht van radio x de podcast

Naast het bestaan van online streaming radio (webcasting) en de combinatie van beeld bij radio (visual radio) is naar mijn idee de podcast een goed voorbeeld van een medium dat geïnspireerd is op ‘traditionele radio’ en er vandaag de dag voor heeft gezorgd dat radio niet meer zo traditioneel is.

Dat de podcast verslavend werkt, is een feit. Je kan je uren onderdompelen in allerlei gesprekken, voorzien van feiten en digitaal op plekken komen waar je normaal nog nooit van gehoord had. Met de radio is dat niet anders. Het grote verschil zit in het moment van luisteren. De kracht van een podcast laten maken is dat je luisteraar op elk moment een aandachtige luisteraar is en online je grootste fan. De kracht van radio is ‘het moment’. Luister je op het juiste, dan ben je deelgenoot. Moet je terugluisteren, dan loop je achter de feiten aan (of luister je een podcast).

Content voor online en op de radio

Inmiddels worden veel radioshows en -items verwerkt tot of in een podcast. Onderdelen van de podcast hoor je terug op de radio. Veel content op die radio, want feitelijk was het ‘content’ dat Hans Idzerda op 6 november 1919 in Den Haag voor het eerst de ether in slingerde, wordt volgens een vast format verwerkt en uitgezonden. Radio verplaatst zich met de dag mee en met die reden is er beperkte tijd om aandacht te besteden aan een onderwerp. De podcast trekt zich hier lekker niets van aan. Alle tijd van de wereld op elk moment van de dag.

Voor marketing doeleinden een uitgelezen kans om een onderwerp, product of persoon in de spotlights te zetten. En dat maakt de podcast uniek. Officieel sinds 2004 en nu populairder dan ooit. En waar de radio mensen verbindt (“heb jij dat nog gehoord op de radio?”) lijkt het alsof je een podcast echt voor jezelf is. Dat is voer voor marketeers, dichter bij je doelgroep kom je niet. De kunst is de inhoud. Daarmee valt of staat je succes.

Waar gaat jouw podcast over?

En dan zijn we stiekem weer terug bij die traditionele radio. Ga je in 1x voor de massa of stapsgewijs op de man af. Je verhaal moet kloppen.. de techniek ook! Met “uitgesteld luisteren” kan je langzaamaan viral gaan, maar om je zaken op orde te hebben laat je je podcast produceren door een partij die kennis heeft van radio én online media (zoals de podcast) en dat zijn wij. Met een mobiele of interne podcast. Voor opdrachtgevers zoals onder meer het Voedingscentrum of Heineken.

Waar zou jij een podcast over willen laten maken? Inspireer ons van Cue Creative uit Den Haag, dan doen wij dat andersom ook bij jou, bijvoorbeeld met een leuke podcast. En dat radio en gesproken woord al sinds begin jaren 90 mijn hart heeft gestolen bewijst bovenstaande foto (1996, NRG Hitradio Den Haag & Delft).

Eelco Wijninga, creatief directeur en eigenaar van Cue Creative