+31638258536
Bel ons
info@cuecreative.nl
Stuur ons een e-mail

Over radioreclame en het laten maken van een radiospot (leestijd: 5 minuten)

Radio is een krachtig medium om je doelgroep te bereiken en je merkbekendheid te vergroten met adverteren. Maar waar begin je? Hieronder enkele tips vanuit Cue Creative’s jarenlange ervaring (25+ jaren):

Je Doelgroep

  • Wie wil je bereiken met je radiocampagne?
  • Wat zijn hun interesses en behoeften?
  • Waar luisteren ze naar de radio?

Verplaats je in de gedachten van de luisteraar. Met radio bereik je nog altijd heel veel mensen. Ga vanuit die positie je campagne vormgeven. Ben je nog zoekende naar de perfecte invulling van je radioreclamecampagne. Er is veel vooronderzoek gedaan naar adverteren op de radio, vaak per zender en doelgroep uitgewerkt. Deze kan je online terugvinden of opvragen bij je contactpersoon waar je gaat adverteren (mag ook bij ons). En heb je vragen over de kosten van adverteren op de radio, ook daar helpen we je bij.

Je boodschap

  • Wat wil je aan je doelgroep met je radiocommercial vertellen?
  • Wat is de belangrijkste boodschap die je wilt overbrengen?
  • Hoe klinkt jouw radiospot (bij de doelgroep)?

Jouw radiocommercial is je visitekaartje aan het grote publiek. En met de juiste radiospot geef je je merk veel meer merkwaarde. Dat noemen ze Sonic Audio Branding. Zoals een huisstijl maar dan van geluid. Enkele tips voor de succesvolle radiocommercial; benoem 3 maal de merknaam, het websiteadres meld je aan het eind, telefoonnummers zijn ‘not done’ (tenzij rete-simpel, zoals 112). Maar ook de call-to-action moet duidelijk zijn… alles moet kloppen! Van de stem tot de muziek. Van de mixage tot de gekozen lengte. Geen gemuggenzift, maar een radiocommercial van Cue Creative. We hebben er duizenden gemaakt, dus bij ons zit je goed.

De inzet

  • Hoeveel seconden moet je commercial duren?
  • Wil je één of meerdere voice-overs gebruiken?
  • Wil je muziek of geluidseffecten gebruiken?

Hoe geef je de radiocampagne vorm, wordt het één of meerdere voice-overs? Wel of geen muziek in de commercial? Een gezongen jingle, een tag-on of reminder als extraatje en wie schrijft eigenlijk de tekst? Een hoop vragen. Laat daarom ons jouw tone-of-voice bepalen! Zo maak je radiocommercials naar het hart van jouw doelgroep. De lengte van de ingekochte radioreclame zendtijd, dit beïnvloedt ook het bereik en de kosten, is van invloed op de uitstraling van de radiospot.

De tekst

  • De tekst van je radiocommercial moet pakkend zijn.
  • Zorg voor een call to action aan het eind.
  • Maak gebruik van de kracht van herhaling.

Het mooiste wat er is, is wanneer het script (de tekst van de radiocommercial) naadloos aansluit bij de stijl van de voice-over. Cue Creative heeft veel ervaring in het schrijven van teksten en casten van stemmen. En zoek je net even iets anders? Dat kan want dan hebben we een goed netwerk met copywriters dat met ‘pen en papier in de aanslag’ klaar staat om jouw merk naar een nog hoger niveau te tillen. Elke radiocampagne is anders en vraagt een unieke benadering.

De voice-over

  • De stem van je voice-over moet passen bij je merk en je doelgroep.
  • Je kunt een professionele stemacteur inhuren of iemand uit je eigen team gebruiken.
  • Zorg ervoor dat de voice-over duidelijk en enthousiast spreekt.

Kies een unieke spreker uit onze stemmenbank die past bij jouw merk. En als uitsmijter ga je voor een sound logo (Sonic Audio Branding) of voor een (gezongen) jingle. De radioreclame moet een gevoel overbrengen. Voor elke campagne zijn de doelen anders. Zakelijke spots winnen vertrouwen, radiocommercials voor online verkoop willen converteren. En de kunst en cultuursector straalt sfeer uit in een duidelijke radiospot. Adverteren op de radio is het overbrengen van een gevoel. Een opvallende radiocommercial laten maken? Storytelling in 10 tot (vaak) maximaal 30 seconden.

Kwaliteit

  • Gebruik professionele apparatuur en software om je radiocommercial te produceren.
  • Zorg ervoor dat de audiokwaliteit goed is.
  • Laat je commercial controleren door een professional voordat je hem uitzendt.

Besparen is niet de oplossing, voor elk budget kun je immers een radiospot maken. Maar kwaliteit is de sleutel tot een geslaagde radiocampagne. Radioreclame zonder ziel heeft geen kans van slagen. Vind daarom een balans tussen betaalbaar, realistisch en kwaliteit. Wij geven je het op een presenteerblaadje voor een extra lange levensduur (en nog meer conversie/betrokkenheid). Aan onze studio ligt het niet, in het kort; Neumann/Brauner Microfoons, Pro Tools audio software, Neve 1073 pre-amps, PSI/APS Monitoring en volledig geluidsdicht.

Meten is weten

  • Hoe effectief was je radiocampagne nu echt?
  • Wat waren de resultaten; meer website traffic of is de naamsbekendheid groter?
  • Gebruik dit soort informatie om je toekomstige radiocampagnes te verbeteren.

Online is een A/B test niet meer weg te denken. Bij radioreclame campagnes kom je dit ook steeds meer tegen. Het laten maken van meerdere radiospots of commercials (met een wisselende boodschap) om zo te zien welke het beste resultaat geeft. Bijvoorbeeld door verschillende websites te noemen of een andere aanbieding. Koppel dit aan online resultaten en je krijgt een goed inzicht van hoe geslaagd je radioreclamecampagne is verlopen en welke aanbieding het goed doet bij je doelgroep.

Tot slot…

Zijn we aanbeland bij het leukste onderdeel van het productieproces. Het opnemen en in elkaar zetten van de radiocommercial. Hier komt alles samen; de voice-over, de muziek, geluidseffecten, de mixage, de verfijning en de aanlevering. Het productieproces kan plaatsvinden in onze studio’s of over afstand via allerlei handige technische snufjes. Onze grote stemmendatabase is online benaderbaar en zo kan je vooraf al de reclamestem van jouw keuze vinden.

Cue Creative componeert muziek op maat of put uit een enorme library aan rechtenvrije muziek. Stelt de uitzendinstantie eisen aan de mixage, zoals de EBU R128 norm, wij kennen alle aanleverspecificaties van binnen en buiten. Aanleveren doen we digitaal (ook voor campagnes in het buitenland). Weet je al welke periode de radiospots uitgezonden gaan worden? Dan kunnen we netjes vooraf de buy-out van muziek én spreker regelen (deze is standaard 1 jaar). Niks staat je meer in de weg voor geslaagd adverteren met radioreclame, samen met Cue Creative.