Radiocommercial maken
cue creative: concept & creatie van media

over radiospots, adverteren op radio en onze geluidsstudio

Radiocommercial laten maken

Jij kiest voor radioreclame, dan ga je uiteraard een ook ijzersterke radiospot laten maken. Komt dat mooi uit. Want de radiocommercials van Cue Creative hoor je écht overal. In elk reclameblok, in radioreclame op landelijke radiostations en Spotify. Of tijdens evenementen, in livestreams of voor op social media (zoals Soundcloud, Mixcloud of YouTube). Kosten voor een radioreclame? De tarieven voor radiocommercials? Gebruik onze handige calculator.

Onze geluidsstudio in Rotterdam wordt ook gebruikt als audio studio voor de mixage van audio post productie bij beeld. Denk aan tv commercials (volgens de EBU R128 norm). Of de nabewerking van een videoproductie (met een uitgebreide library aan muziek en foley effecten). Ook bieden wij een voice-over service voor stemmen zonder thuisstudio.

Kom bij ons veilig, zelfstandig en professioneel opnemen. Onze geluidsstudio is ook inzetbaar als muziekstudio. Dé perfecte plek voor het laten maken van radio jingles en tunes voor allerlei doeleinden. Goed geschikt voor een podcast opname of om een interactive voice response systeem (IVR, oftewel telefooncentrale) te laten inspreken of gereed maken.

Radiospot maken
Het laten maken van een radiocommercial of radiospot in 8 handige stappen

1. Radiocommercial laten maken? Denk aan je doelgroep

Wie wil je bereiken met je radiocampagne? Wie wil je raken met de radiospot? Verplaats je in de gedachten van de luisteraar. Ga vanuit die positie je campagne benaderen. Ben je nog zoekende naar de perfecte invulling van je radioreclame campagne. Mediabureaus en uitzendinstanties hebben veel vooronderzoek gedaan. Deze kan je vaak online terugvinden of opvragen via ons.

 

2. Zoek aansluiting met het radiostation

Weet je al waar je gaat adverteren? Dan is het zaak dat jóuw zaak aansluit bij de doelgroep van het radiostation. Reclame op een jongerenradio vraagt een andere benadering dan op een station dat zich richt op de ondernemer. Ook de lengte van de ingekochte radioreclame zendtijd is van invloed op de uitstraling van de radiospot.

Wordt het één of meerdere voice-overs? Wel of geen muziek in de commercial? Een gezongen jingle, een tag-on of reminder als extraatje en wie schrijft eigenlijk de tekst? Een hoop vragen. Laat daarom ons jouw tone of voice bepalen! Zo maak je radiocommercials naar het hart van jouw doelgroep.

 

3. Bespaar niet op de uitvoering van radiocommercials

Voor elk budget kun je een radiospot maken. Maar kwaliteit is de sleutel tot een geslaagde radiocampagne. Radioreclame zonder ziel heeft geen kans van slagen. Vind een balans tussen betaalbaar, realistisch en kwaliteit. Wij geven je het op een presenteerblaadje voor een extra lange levensduur (en nog meer conversie, aan de bak). Aan onze studio ligt het niet, in het kort; Neumann/Brauner Microfoons, Pro Tools audio software, Neve 1073 pre-amps, PSI/APS Monitoring en volledig geluidsdicht. Bereken hier de radioreclame kosten.

 

4. Jouw geluid als audio branding

Jouw radiocommercial is je visitekaartje. En met de juiste radiospot geef je je merk veel meer merkwaarde. Dat noemen ze audio branding. Zoals een huisstijl maar dan van geluid. Enkele tips voor de succesvolle radiocommercial; benoem 3 maal de merknaam, het website adres meld je aan het eind, telefoonnummers zijn ‘not done’ (tenzij rete-simpel, zoals 112). Maar ook de call to action moet duidelijk zijn… alles moet kloppen! Van de stem tot de muziek. Van de mixage tot de gekozen lengte. Geen gemuggenzift, maar een radiocommercial van Cue Creative.

 

Radio commercial laten maken

 

5. Unieke voice-over, een sound logo of gezongen jingle

Kies een unieke spreker, of dat nou een vrouw of man is, die past bij jouw merk. En als uitsmijter voor een sound logo (audio branding) of voor een (gezongen) jingle. De radioreclame moet een gevoel overbrengen. Voor elke campagne zijn de doelen anders. Zakelijke spots winnen vertrouwen, radiocommercials voor online verkoop willen converteren. En de kunst en cultuursector straalt sfeer uit in een radiospot. Adverteren op de radio is het overbrengen van een gevoel. Een opvallende radio commercial laten maken? Storytelling in 10 tot (vaak) maximaal 30 seconden.

 

6. Tekst en script opgesteld door een copywriter

Het mooiste wat er is, is wanneer het script (de tekst van de radiocommercial) naadloos aansluit bij de stijl van de voice-over. Cue Creative heeft veel ervaring in het schrijven van teksten. En zoek je net even iets anders? Dat kan want dan hebben we een goed netwerk met copywriters dat met ‘pen en papier in de aanslag’ klaar staat om jouw merk naar een hoger niveau te tillen. Elke radiocampagne is anders en vraagt een unieke benadering.

 

7. Stemcasting, keuze muziek, opname, mixage en aanleveren

We zijn aanbeland bij het leukste onderdeel van het productieproces. Het in elkaar zetten van de radiocommercial. Hier komt alles samen; de voice-over, de muziek, geluidseffecten, de mixage, de verfijning en de aanlevering. Het productieproces kan veilig plaatsvinden in onze studio op Rotterdam The Hague Airport of over afstand via allerlei handige technische snufjes. Onze stemmendatabase is online benaderbaar en zo kan je vooraf al de reclamestem van jouw keuze vinden.

Cue Creative componeert muziek op maat (custom made jingle tunes) of put uit een enorme library aan rechtenvrije muziek. Stelt de uitzendinstantie eisen aan de mixage, zoals de EBU R128 norm, wij kennen alle aanleverspecificaties van binnen en buiten. Aanleveren doen we digitaal (ook voor campagnes in het buitenland). Weet je al welke periode de radiospots uitgezonden gaan worden? Dan kunnen we netjes vooraf de buy-out van muziek én spreker regelen (deze is standaard 1 jaar). Niks staat je meer in de weg voor geslaagd adverteren met radio reclame!

 

8. Radiocommercial laten maken en dan testen

In Nederland zijn er enkele uitzendinstanties die de mogelijkheid bieden een radiocommercial vooraf te laten testen. Men kijkt dan naar meerdere aspecten en vaak in overleg met de gestelde doelstellingen. In Amerika gebeurt dit al jaren, voor Nederland is dit vrij nieuw. Wil je meer info over het laten testen van je radiospot of radiocommercial neem dan contact met ons op.

 

Tot slot wat feiten over de Nederlandse radio (bron: RAB).
– Er wordt gemiddeld ruim 4 uur per dag naar het medium radio geluisterd (per persoon).
– Radio bereikt in Nederland wekelijks ruim 13 miljoen mensen.
– Maandag is de best beluisterde radiodag van de week.

Wat zijn de radioreclame kosten?

Een veel gestelde vraag ‘Wat kost radioreclame?’. Er is helaas geen eenduidig antwoord op de vraag hoe duur radioreclame is. De mogelijkheden zijn groter dan ooit tevoren, dat is zeker. Een lokale campagne vanaf € 1000,- per jaar? Of regionaal adverteren vanaf € 3000,- per maand, misschien kies je voor landelijke reclame op de radio; al vanaf € 2500,- per week? Geheel afhankelijk van het radiostation, het bereik en doel van je reclamecampagne!

Maak radioreclame onderdeel van je marketingmix

Van simpele reclamecampagne tot uitgebreide mediacampagne op meerdere radiostations. Ons advies is niet bindend, wel inspirerend (en gebaseerd op jarenlange kennis en onderzoek van het medialandschap)! En voor een planmatig strategisch advies werken we intensief samen met onafhankelijke mediabureaus. Voor de meest effectieve inkoop van reclamezendtijd.

Dat geldt trouwens ook voor televisiereclame. Als je toch die stap wilt maken naar adverteren op TV. Kies óók dan voor ons om je televisiecommercial te laten maken. Cue Creative, een creatief bureau, met jarenlange ervaring en een passie voor mens & media. Voor het laten maken van een radiocommercial, gericht adverteren met radioreclame, reclame op tv en advies en uitvoer van online advertising.

Onze handige calculator heeft antwoord op de vraag wat een radiospotje kost.

Lees verder...

Wat zijn de kosten van een radiocommercial?

De kosten van een radiocommercial of radiospot zijn afhankelijk van de duur van uitzending en het gebruik van wel of geen muziek. Globaal kan men de volgende kosten aanhouden bij het laten maken van een radiospot:

  • Commercial voor lokale radioreclame vanaf € 175,-
  • Regionale commercial voor reclame op publieke radiostations vanaf € 800,-
  • Een Landelijke commercial als radioreclame gedurende 1 jaar vanaf € 1250,-

    Wat is het uitzendgebied van de radiospot?

    Is er een extra Tag-on/Reminder nodig?

    Schrijven de copywriters van Cue Creative je tekst?

    Hoeveel voiceovers spreken de radiocommercial in?

    De radiospot moet ook de volgende onderdelen bevatten

    Met hoeveel jaar wil je het gebruiksrecht verlengen?

    Prijsindicatie:

    Prijsindicatie per mail ontvangen (of offerte op maat aanvragen)? Vul hieronder je gegevens in:


    Vorige
    Volgende

    voorbeelden van recent werk, radiocommercials